woensdag 30 mei 2007

Beroofd

Het was nog vroeg in de ochtend, maar ze was al wakker en keek me lachend aan. "Je hebt gedroomd vannacht", zei ze, "En het was net alsof je werd beroofd".

Op de vraag of ik haar had gewekt uit een diepe slaap, antwoordde ze met ondeugende oogjes en op weg naar de badkamer wierp ze me haar ochtendkus toe. Terwijl het warme water van de douche haar enige toeschouwer was, lag ik languit in bed nog na te zinderen. "Ik ben blij dat je er bent", probeerde ik nog te zeggen maar ze zong luid mee met de radio en kon me niet horen.

Ze zat vol energie, en tegen de tijd dat ik de moed had gevonden om uit bed te raken en ergens wat kledij te vinden, stond het ontbijt al klaar. "En, wat doen we vandaag popje?", glimlachte ze terwijl mijn bord werd gevuld met verse roereieren en toast. "Ik heb geen idee en eigenlijk maakt het me ook niet veel uit, zolang je maar bij me blijft", was het enige wat ik eruit kon krijgen. Ze omhelsde me en zei dat ze nooit weg zou gaan. "Ok dan, wat denk je van een fikse strandwandeling met de hond? En daarna zien we nog wel."

Ze slaagde er toch steeds in een gewone dag te veranderen in een hele belevenis, en ik stemde toe terwijl ik zag hoe haar zachte handen zich ontfermde over haar haar. Op weg naar de zee, zongen we luid mee met één of ander cdtje dat ik ergens had gevonden, al vond de hond dat minder plezant.

Uit het niets, begon het plots enorm te regenen, met bakken uit de hemel. En ik had nog maar net gedacht om rechtsomkeer te maken, of ze stelde me al gerust dat alles was voorzien. De regenjasjes en paraplu lagen al in de koffer. Ik besefte eens te meer dat iedere angst of onzekerheid die ik had in het niets verdween bij haar. Ze bood me de geborgenheid van een warm nest en ik kon zonder schrik mijn ogen sluiten en in haar schoot in slaap vallen.

Met een harde klap boorde de wagen zich in de truck voor ons, en ik kon nog net zien hoe haar blinkende ogen langzaam doffer werden, terwijl kleine druppeltjes bloed angstvallig haar gezicht probeerden te verbergen.

Ik werd wakker deze morgen en zag mezelf in de spiegel. Ik was beroofd.

Geen opmerkingen: